Inline skaten en skeeleren zijn eigenlijk twee verschillende sporten, maar de begrippen worden vaak met elkaar verward. Eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk, want in eerste instantie lijkt het alleen om een verschil in het aantal wieltjes en de schoen te gaan.
Inline betekent letterlijk in een lijn. Dus is de skate als de skeeler een inline skate, want bij beide typen zijn de wielen in een lijn geplaatst. Het verschil zit hem zogezegd in het aantal wielen en de schoen. Een inline skate heeft vier wielen en een hogere schoen, een skeeler heeft er vijf en een lagere schoen, dat was vroeger zo maar nu bestaan er ook skeelers met 4 wielen en 3 wielen, maar dan met een diameter van 100, 110 en 125 mm. Skeelers zijn dan wel inline skates maar inline skates zijn dus niet per defenitie skeelers.
Dat ene wieltje maakt een wereld van verschil. De vier wielen onder een inline skate met een kort frame of onderstel zorgen ervoor dat de inline skate veel wendbaarder is, vergelijkbaar met een hockeyschaats of een kunstschaats. De vijf, vier of drie wielen met een langer frame bij een skeeler zorgen ervoor dat er meer snelheid kan worden gemaakt , vergelijkbaar met het Noorse ijsschaatsen , waardoor ze zeer geschikt zijn voor de lange afstand. Door de lange wielbasis zijn skeelers wel aanzienlijk minder wendbaar.
Dus kunnen we gemakkelijk zeggen dat inline skates vooral voor recreatie en fitness gebruikt worden en skeelers meer geschikt zijn voor de lange afstanden en specifieke wedstrijden.
De verschillende remsystemen :
De meeste inline skates zijn uitgerust met een rem. De meest gebruikte remsystemen worden hieronder beschreven.
Hielstop (Seba, Rollerblade, K2, Roces, Powerslide, Fila...)
Dit is de meest voorkomende en het meest efficiënte remsysteem op de markt. Bij dit systeem is er een remblokje gemonteerd achteraan op de rechter inline skate (deze kan meestal indien wenselijk verplaatst worden naar de linker inline skate).
Deze rem wordt in werking gesteld door het rechter been gestrekt naar voor te brengen, het linker been wordt gebogen en alle gewicht komt erop, waardoor men de druk op het volledige oppervlak van het remblokje kan laten toenemen en men sneller tot stilstand kan komen.
Ingebouwde rem (Tartaruga-frame : Roces Dual Braking System)
In dit geval gaat het om een ingebouwde rem die in werking wordt gesteld door druk uit te oefenen op het achterste wiel van de rechter inline skate.
ABT-brake van Rollerblade
Een gebruiksvriendelijke manier van remmen is de ABT-brake, waarbij het naar voren brengen van de rechter skate voldoende is om de rem in werking te stellen. Hierbij hoef je in tegenstelling tot de hielstop het voorste gedeelte van de inline skate niet op te tillen.
Dat ene wieltje maakt een wereld van verschil. De vier wielen onder een inline skate met een kort frame of onderstel zorgen ervoor dat de inline skate veel wendbaarder is, vergelijkbaar met een hockeyschaats of een kunstschaats. De vijf, vier of drie wielen met een langer frame bij een skeeler zorgen ervoor dat er meer snelheid kan worden gemaakt , vergelijkbaar met het Noorse ijsschaatsen , waardoor ze zeer geschikt zijn voor de lange afstand. Door de lange wielbasis zijn skeelers wel aanzienlijk minder wendbaar.
Dus kunnen we gemakkelijk zeggen dat inline skates vooral voor recreatie en fitness gebruikt worden en skeelers meer geschikt zijn voor de lange afstanden en specifieke wedstrijden.
Als je inline skates gaat kopen is het zinvol om even naar de hardheid van de wielen te kijken. De wielen worden in verschillende hardheden geleverd. De hardheid van het wiel staat meestal aangegeven op het wiel zelf : deze wordt gemeten in durometers. Hoe hoger het getal hoe harder de wielen : de zachtste zijn 74A, de hardste 100A. De populairste wielen zijn die met hardheid 78A. Inline skates met deze wielen rollen comfortabel en zijn ook hard genoeg om een redelijke snelheid te behalen. De verschillen tussen hard en zacht kunnen als volgt worden samengevat:
- Harde wielen : snel, slijtvast, maar minder comfortabel
- Zachte wielen : minder snel, minder slijtvast, comfortabel
Behalve de hardheid is ook de grootte van de wielen van belang.
De maat van het wiel wordt aangegeven door de lengte van de diameter in millimeters.
De meest gebruikte wielen hebben een diameter tussen de 70 en de 84mm.
Grotere wielen geven meer snelheid maar zijn minder wendbaar, kleinere wielen zijn erg wendbaar maar geven minder snelheid.
De velg van het wiel is van groot belang m.b.t. de prestatie van het wiel. De velg is datgene wat de lagers op zijn plaats houdt en de verbinding naar het materiaal waarvan het wiel is gemaakt. Er zijn wielen met een open velg ; hier zie je een soort van spaken, gesloten velg ; wielen zonder spaken ( vb. aggresive skates hebben niet echt spaken nodig).
De velgen met spaken zorgt o.a. voor de koeling van de lagers en bepalen mede het gewicht van het wiel. Racewielen hebben bijvoorbeeld een grote velg wat ervoor zorgt dat deze wielen erg licht zijn en veel koeling geven aan de lagers. Het nadeel van deze wielen is dat er maar weinig polyurethaan (materiaal waar het wiel van gemaakt is) op zit en deze dus snel versleten zullen zijn. Maar als snelheid het belangrijkste is, maakt dat niet uit. Als duurzaamheid belangrijker is kunt U beter kiezen voor wielen met een minder grote kern.
Naast de grootte van het wiel is ook het profiel van invloed op het inline skate gedrag.
- Recreatie : De wielen hebben een gemiddelde ronding.
- Speed : De wielen lopen puntig toe.
- Hockey : De wielen zijn ronder.
- Aggressive wielen zijn kleiner, harder en hebben een plattere ronding.
Inline Skate Wielen diagram
- 54 mm wielen – aggresive (plat profiel)
- 68 mm wielen – inline hockey (round profiel)
- 76 mm wielen – recreatie / fitness
- 100 tot 125 mm wheels – Urban / race (elliptisch profiel)
Dus kunnen we gemakkelijk zeggen dat inline skates vooral voor recreatie en fitness gebruikt worden en skeelers meer geschikt zijn voor de lange afstanden en specifieke wedstrijden.
Diagram van inline skate wielen met verschillende diameter en profiel.
De grote van het wiel hangt af van de inline skate discipline :
- 54-59 mm voor aggressive inline skaten
- 68-72 mm voor artistiek inline skaten
- 72-84 mm voor algemeen recreatief inline skaten
- 59-80 mm voor rollerhockey and freestyle slalom
- 84-125 mm Urban inline skaten
- 100-125 mm voor het speed skaten
Algemeen kan men stellen dat hoe groter de wielen, hoe vlugger de inline skate zal gaan, maar de grotere wielen vragen wel meer energie om op snelheid te komen. Met kleinere wielen kan veel vlugger accelereren en is men wendbaarder.
De hardheid van het wiel wordt gemeten op de schaal van A (zie Durometer), de hardheid ligt gewoonlijk tussen 74A-100A. De hardere wielen zijn sneller en duurzamer, maar de zachte wielen kunnen een betere grip hebben (de grip wordt bepaald door vele factoren).
De profielen en de dikte van het wiel hangen af van de inline skate disciplines.
De elliptische profielen minimaliseren wrijving voor hogere snelheden, meer ronde profielen hebben betere grip en zijn stabieler.
Een belangrijk onderdeel van de skates zijn de lagers ; ze bepalen hoe soepel de skate rolt. Kwaliteitslagers worden aangeduid met het ABEC getal (ABEC betekent Annular Bearing Engineer Committee) en ILQ ( InLine Quality ) geproduceerd door Twincam. ABEC is een standaard voor lagers en ILQ is een merk.
Het getal bij ABEC, duidt de precisie aan waarmee de lagers in elkaar zijn gezet. Meer precisie wil zeggen dat er minder speling in het lager zit. Hogere precisielagers lopen soepeler en hebben minder wrijvingsweerstand, wat minder slijtage betekent en resulteert in een langere levensduur. Er zijn echter meer factoren van belang die bepalen of de lagers snel en slijtvast zijn. De metaalsoort die wordt gebruikt voor het lager bepaalt mede de levensduur van het lager. Een zachtere metaalsoort zal eerder zijn precisie verliezen dan wanneer deze is gemonteerd in een hardere metaalsoort. Dit is de reden waarom er ook platina en titanium lagers worden gemaakt.
Ook het smeermiddel dat gebruikt wordt heeft invloed op de soepelheid van het lager. In grote lijnen kan je verschil maken tussen vetlagers, olielagers, gellagers. Vet is dikker en hierdoor iets minder snel dan olielagers, vetlagers dienen vaak ook 1 à 2 keer ingereden te worden. Olielagers zijn wel iets sneller maar ook een stuk onderhoudsgevoeliger. Olie en vergelijkbare dunne smeermiddelen zullen eerder uit het lager verdwijnen.
Nieuw zijn de lagers met een gel ipv vet of olie. Voordeel van een gel is dat het beter bestand is tegen vuil en water.
Voor de recreatie- en fitnesskaters wordt daardoor meestal gekozen voor vetlagers en de speedfreaks zullen kiezen voor dunnere smeermiddelen. Er zijn lagers op de markt die niet worden aangeduid met een ABEC getal maar worden verkocht onder de naam 'precisie' lagers. Over het algemeen kunt u aannemen dat de precissie dan minder is als een ABEC 1 lager.
De meeste recreatie skates zijn uitgerust met ABEC 3 - 5, fitnes, aggressive, hockey, slalom, Nordic en Crosstainers met Abec 5 - 7, speedskates en skeelers met ABEC 7 - 9 of Titaniumlagers. Op de markt zijn er ook de microlagers die vooral voor de speedskaters en skeeleraars voordelen opleveren met betrekking tot de snelheid en de levensduur en gewicht.
Daarnaast zijn er ook de ceramische lagers die onderhoudsvriendelijk zijn.
Behalve de lagers, het frame en de wielen spelen de spacers ook een belangrijke rol bij de snelheid die met de skate gehaald kan worden. Ook voor de spacers geldt, hoe harder het materiaal, hoe meer dit ten gunste komt voor de soepelheid waarmee de lagers rollen. Bij Rollerman zijn er “Kits” verkrijgbaar om de skates te verbeteren (upgraden)
Over het algemeen geldt de regel dat naarmate de prijs van een inline skate hoger wordt, de hardheid, stijfheid, van het frame oploopt. Hoe harder en stijver het materiaal waar het frame van is gemaakt hoe minder energie er verloren gaat. Met andere woorden hoe meer energie er wordt omgezet in snelheid.
Zeker voor mensen die wat zwaarder wegen, kan het van belang zijn om voor sterker materiaal te kiezen i.v.m. de levensduur van de skate. Ook skaters die regelmatig langere afstanden of met hoge snelheid willen skaten doen er verstandig aan om een harder frame te kiezen.
Een ander belangrijk onderdeel van de inline skates zijn de schoenen. Je kunt kiezen tussen softboots en hardboots of een combinatie van deze twee. De softboot is momenteel het populairst, de reden hiervoor is dat een softboot over het algemeen heel erg comfortabel zit. Een hardboot geeft over het algemeen het meeste steun aan de enkels en reageert het snelst ( vb. : Freestyle Slalom ). De dag van vandaag zitten de soft en hardboot veel beter, doorgebruik te maken van verschillende liners (binnenschoenen).
De meeste merken hebben een heren- en een damesmodel en meegroei inline skates voor de kids. Het damesmodel is aan de achterkant iets lager omdat de kuit bij de meeste vrouwen iets lager begint. Een te hoge achterkant veroorzaakt tijdens het skaten irritatie.
Verder heeft een damesmodel ten opzichte van het herenmodel een iets smallere pasvorm.
Iedereen die gaat skaten zou in ieder geval pols, elleboog, kniebeschermers en een helm moeten dragen om redelijk beschermd te zijn tegen valpartijen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Zorg ervoor dat je de goede maat aanschaft, te grote beschermers zitten onprettig en verschuiven te snel.
POLSBESCHERMERS
Bij het kopen van polsbeschermers moet je er op letten dat er een verharding in zit welk het breken van de pols tegen gaat, er zijn namelijk ook beschermers op de markt die alleen beschermen tegen schaafwonden.
Ook in de kwaliteit zitten grote verschillen, laat je daarom goed informeren voordat je een keuze maakt.
KNIE- EN ELLENBOOGBESCHERMERS
Ook deze beschermers zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Belangrijk is dat de beschermers niet kunnen verschuiven. Naast het gebruikelijke klitter bandsysteem, hebben sommige beschermers ook een "sok" die je aantrekt waardoor deze beter op hun plaats blijven zitten. Er bestaan wel goede beschermers die geen sok hebben en wel goed blijven zitten, deze zijn vaak ergonomisch gevormd. Ook bij deze beschermers geldt: laat je eerst informeren voordat je een keuze maakt.
HELM
Let er op dat de helm die je gaat kopen of huren CE-gekeurd is. Deze helmen zijn uitvoerig getest en bieden de beste bescherming. Verder is het van belang om de juiste maat aan te schaffen, zodat deze niet verschuift tijdens een valpartij. Er zijn speciale skatehelmen verkrijgbaar die ook zeer goed beschermen bij het achterover vallen. Sommige fietshelmen verschuiven bij een val op het achterhoofd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Aut soluta eaque labore facere ullam inventore maiores ex nemo explicabo accusamus, culpa voluptates molestiae nihil corporis, voluptatum sint fugiat cupiditate alias.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Aut soluta eaque labore facere ullam inventore maiores ex nemo explicabo accusamus, culpa voluptates molestiae nihil corporis, voluptatum sint fugiat cupiditate alias.
Blijf op de hoogte van de nieuwtjes.