Rollerman

The Ultimate Pleasure on Wheels FAQ 

Hieronder volgt een lijst met veel van de veelgestelde vragen over inline skates of inline skates. Om het antwoord op een van de onderstaande vragen te krijgen, klikt u op de betreffende vraag in de lijst om naar het antwoord te springen.

Wachten tot 18 mei voor een nieuwe wijziging van de Corona maatregelen.



Rollerman's FAQ

De eerste inline skate wordt gecrediteerd aan een belgische uitvinder Joseph Merlin, welk in 1760 een paar inline skates met kleine metaalwielen demonstreerde. Een Franse uitvinder genoemd Petitbled patenteerde een rolschaats in Frankrijk in 1819 dat er uitzag als een inline skate zoals die er vandaag uitzien. De uitvinding van Petitbled had een rechte lijn van houten, metalen, of ivoren wielen bevestigd aan een houten zool.. Deze voorlopers van de inline skate werden minder gemeenschappelijk, nochtans, met de uitvinding in 1863 van de „Rocking Skate“ door Amerikaanse James Plimpton. Deze had een paar wielen vooraan en achteraan, bevestigd op een rubberen plaat. Rolschaatsers konden gemakkelijker met de rolschaatsen van Plimpton bochtjes maken, wat een groot voordeel en verschil was met vorige modellen. Deze stijl van skate werd snel de norm. Andere innovaties werden opgenomen: de hoge stijve laarzen in leder werden vastgemaakt aan metalen platen ; de beweegbare delen werden toegevoegd aan het frame om de rolschaats toe te staan te draaien ; wielen werden vastgemaakt aan een as. De plastiek wielen vervingen uiteindelijk de stalen of houten wielen, het basisontwerp is in de loop van de jaren verbeterd en er werd een rubberen teenrem aan toegevoegd. In de jaren '80, zochten de hockeyspelers Scott en Brennan Olson van Minneapolis, Minnesota, een manier om de hockeyschoen aan te passen zodat men het hele jaar door hockey konden spelen. Terwijl zij in een sportwinkel aan het shoppen waren ontdekten zij een inline skate en beslisten het ontwerp te verbeteren. Zij begonnen met het samenstellen ervan wat de eerste inline skate „Rollerblade“ zou worden in de kelderverdieping van het huis van hun ouders. De eerste inline skate van Olsons had een stalen frame en skateboardwielen die aan hockeyschoen werd vastgenageld. Hun prototype was uiterst primitief en zwaar, maar het basisontwerp was er. Hockeyspelers, waren de eerste om inline skates ernstig te gebruiken. Tijdens de zomermaanden speelden zij, rollerhockey / streethockey in de sporthal en op straat. Noordse skiërs / Langlaufers en skiërs begonnen ook inline skates te gebruiken in hun training. Spoedig spreidde de populariteit van het inline skaten uit bij de niet-atleten. Scott Olson stichte een bedrijf dat Rollerblade Inc. werd en verbeterde verscheidene inline skate octrooien. In 1994 patenteerde Rollerblade het Actieve Rem Systeem (ABT Technologie, Active Breaking System), door simpel weg de voet met de rem naar voor te laten rollen activeerde men de rem, wat het voor de beginner gemakkelijker maakt om te stoppen. Door de nieuwe rem durft men ook grotere snelheden aan.

Inline skaten is de officiële term voor de sport. De veelgebruikte term "skaten" is te danken aan het bedrijf Rollerblade. Rollerblade was niet de eerste die in-line produceerde, maar slaagde erin om inline sneller en verder te populariseren dan ooit tevoren. Rollerblade was lange tijd het enige bedrijf op de inline skate markt, dus werden ze natuurlijk marktleider. Dit leidde tot het algemene gebruik van de term "rollerblade" om voor alle inline producten te staan, zelfs als ze door verschillende bedrijven werden gemaakt.

Absoluut! Men kan alle aerobe voordelen van hardlopen of joggen krijgen, zonder het gebonk dat gepaard gaat met hardlopen en joggen. De afwezigheid van dit beuken maakt inline skaten veel minder belastend voor je knieën en andere gewrichten. Ook kan je de intensiteit van de aerobe voordelen van inline skaten aanzienlijk verhogen door de armen voortdurend samen met de benen te zwaaien. Om de maximale aerobe training te krijgen, is het de moeite waard om te vermelden dat je moet blijven bewegen - uitrollen zal de cardio-voordelen van inline skaten verminderen. Een ander gezondheidsvoordeel van inline skaten, dat niet over het hoofd mag worden gezien, is de blootstelling van uw lichaam aan frisse lucht en zonneschijn. In de huidige cultuur brengen de meeste mensen te veel tijd binnen door. Inline skaten biedt een ontsnapping aan de dagelijkse sleur en zorgt voor de frisse lucht en zonneschijn die je lichaam nodig heeft.

De belangrijkste spieren die worden gebruikt bij inline skaten zijn de benen - met name de quadriceps en hamstrings. Zoals eerder vermeld, kunt u uw armen ook trainen tijdens het inline skaten door uw armen voortdurend mee te bewegen.

Omvallen is het grootste risico voor inline skaters. Draag daarom altijd je inline skate beschermende uitrusting. Je moet je er ook van bewust zijn dat het raken van een auto of andere bewegende voertuigen (motorfietsen, fietsen, enz.) een ernstig risico vormt voor inline skaters. In perfecte omstandigheden zou inline skaters (beginners en gevorderden) het grootste deel van hun tijd inline skaten op plaatsen zonder autoverkeer. Helaas weten we dat dit niet altijd haalbaar of praktisch is. Als je skate in de buurt van het verkeer niet kunt vermijden, blijf dan alert en wees altijd uiterst voorzichtig

Ten eerste bescherming : kniebeschermers, polsbeschermers en een helm. Elleboogbeschermers zijn optioneel. Deze "kussens" moeten een harde plastieke schaal hebben - ze moeten over het asfalt kunnen glijden als je valt. De inline industrie lijkt veel op de fietsindustrie - speciaalzaken verkopen en ondersteunen over het algemeen duurdere functionele skatemerken en warenhuizen verkopen over het algemeen goedkope lijnen die nooit goed zullen werken. Ook is er meestal een veel grotere kans om reserveonderdelen en service te krijgen bij een speciaalzaak dan bij een warenhuis. Als men nog niet zeker is om een inline skate te kopen, kan men in de meeste gevallen een lessenreeks volgen met het huren van inline skates. Na de reeks heeft men dan een beter idee wat voor een inline skate men wenst De pasvorm moet comfortabel en goed zitten. In tegenstelling tot wandel- of hardloopschoenen, mogen je tenen losjes in contact komen met de voorkant van de schoen. Tenzij je een achtergrond van schaatsen hebt, moeten beginnende skaters de skeelers, zijn skates met een lage schoen vermijden. Het probleem is niet de snelheid van de skates, maar eerder de manoeuvreerbaarheid en flexibiliteit worden opgeofferd omwille van de raceprestaties, vereisen bochten en andere manoeuvres meer toewijding. Starten kan men tussen 80 en 85 mm wielen, later kan men overgaan naar de grotere wielen, die zijn vanaf 90 tot 125mm. Eerst uitproberen is natuurlijk de best optie.

Voor recreatief skaten, overal waar je een harde, vlakke ondergrond kunt vinden zonder enige obstakels, weg van de verkeersstroom. Veel steden en parken hebben fietspaden die ideaal zijn voor inline skaten. Als men in de buurt kanalen en rivieren heeft zijn er meestal ook jaagpaden, dat zijn kilometers vlakke en meestal mooie asfalt, super om de conditie op pijl te houden. Voelt men zich al beter op de skate, dan kan men zich in het verkeer begeven. En zo nog meer aan skate kilometers te komen.

Afhankelijk van wat je met de skates wenst te doen bestaat er een type inline skate.
- Recreatie: 72-85 mm
- Gevorderde: 90-125 mm
- Speed: 100- 125 mm
- Agressief: 44- 59 mm
- Powerblades: 80- 82mm
- Roller hockey: 72-80 mm (volwassen hi-lo chassis) | 68-72 mm (Hi-Lo-chassis voor kinderen)
Houd er rekening mee dat de maximale wielmaat die je skate frame toelaat ook een belangrijke rol speelt. Controleer het frame van je skate om de maximale wielmaat voor je skates te vinden.

De meeste inline skate lagers zijn standaard uitgerust met 608 lagers en worden beoordeeld met ABEC-schaal"Annular Bearing Engineering Council", ringvormig betekent cirkelvormig. Er zijn ook nog de micro lager, 688, die hebben dan een adapter nodig of specifieke wielen die aangepast zijn voor deze lagers. Hoe hoger de ABEC-schaal van een lager, hoe soepeler en efficiënter het zal zijn. ABEC-beoordelingen zijn als volgt:
- ABEC 1
- ABEC 3
- ABEC 5
- ABEC 7
- ABEC 9
- Swiss
Daarnaast is zijn er nu ook lagers met de TWINCAM ILQ-beoordeling
- ILQ 7
- ILQ 9
Weten welk lager voor jou geschikt is, komt neer op een beoordeling van jouw kunnen. Als beginner, wil je waarschijnlijk dat een ABEC 5 begint. Voor meer ervaren skaters is een ABEC 9 of Swiss lager geschikt. Voor kinderen is een ABEC 3 het beste, en stijgt naar een ABEC 5 of 7 naarmate het vaardigheidsniveau vordert.

Inline skates voor kinderen worden op twee manieren op maat gemaakt, traditionele enkele maatvoering meestal voor speed/race of in een verstelbare maatvoering. Als je naar skates kijkt met een traditionele enkele maat voor je kind, is het raadzaam om de schoenmaat te bestellen die je kind momenteel draagt. Inline skate met verstelbare maatvoering worden op dezelfde manier genoteerd. Dit betekent dat de skate past op de voet van een kind in schoenmaat
- 27-30
- 31-34
- 35-38
Het grote voordeel van dit maattype is dat de skate groeit naarmate de voet van het kind groeit.

Nee, niet alle skates hebben remmen. Skates voor recreatie, fitness en kinderen hebben remmen, maar andere niet vanwege het doel van de skate. De volgende skate types worden niet geleverd met remmen:
- Freeskate/Urban skate: men kan op deze skate en rem plaatsen in het begin, maar na een specifieke lessenreeks kan men met deze remtechniek, slides, al uit de voeten.
- Agressieve skates: Remmen op agressieve skates zijn niet nodig omdat ze het vermogen van de gebruiker om sprongen te raken en rails te slijpen zouden belemmeren.
- Speedskates/snelschaatsen: ook hier kan een rem plaatsen, maar is eerder af te raden door de hogere snelheid en het extra gewicht.
- Inline hockey: Remmen zijn ongewenst op inline hockey skates omdat ze het draaien belemmeren en onnodig gewicht toevoegen.

Een inline skate rem gaat normaal gesproken ongeveer een seizoen mee. Afhankelijk van de terreinomstandigheden waarop je skate en het gewicht van de skater kan het korter of langer duren dan een seizoen. Het wordt aanbevolen om een vervangende rem bij de hand te hebben, zodat je deze kunt vervangen wanneer het zover is. Controleer altijd je skates, rem na het skaten om de slijtage te inspecteren. Veel remmen hebben een slijtlijnindicator om jou te helpen bepalen of deze versleten is of niet.



#ROLLERMAN

© 2020 Rollerman, The Ultimate Pleasure on Wheels

Rollerman

Home

Te Doen

Partners

Priis

Contact

Gent

(+32) 0478 39 66 71

noreply@rollerman.be

Nieuwsbrief

Voer uw e-mailadres in om Rollerman's nieuwsbrief te ontvangen.